pagina 49 003 BorderMaker

Verkeersbesluit voor de herinrichting van het gebied rondom winkelcentrum Het Winkelhart

Onderdelen van de herinrichting zijn:

- het afsluiten van de doorgang van ’t Hoefje naar de Nieuwe Niedorperweg voor gemotoriseerd verkeer, doormiddel van bord G12a;

- het verwijderen van de huidige voetgangersoversteekplaatsen rondom het Winkelhart;

- het plaatsen van een nieuwe voetgangersoversteekplaats op de Trambaan nabij de nieuw aan te leggen parkeerplaats op het terrein bij de bibliotheek;

- het instellen van een voorrangssituatie op de kruising Trambaan/’t Hoefje voor fietsers;

- de kruispunten op de Trambaan in te richten als gelijkwaardige kruispunten, zoals gebruikelijk in een 30 km zone;

- het aanwijzen van vier algemene gehandicaptenparkeerplaatsen rondom winkelcentrum het Winkelhart;

- het aanwijzen van vier parkeerplaatsen voor het laden van elektrische voertuigen.

Burgemeester en wethouders van de gemeente Hollands Kroon zijn op grond van de bepalingen van de Wegenverkeerswet 1994, bevoegd dit verkeersbesluit te nemen.

Vereiste van besluit

Op grond van artikel 15, eerste lid, van de Wegenverkeerswet 1994 moet een verkeersbesluit worden genomen voor de plaatsing of verwijdering van de in artikel 12 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer genoemde verkeerstekens, alsmede voor onderborden voor zover daardoor een gebod of verbod ontstaat of wordt gewijzigd.

Voor maatregelen op of aan de weg tot wijziging van de inrichting van de weg of tot het aanbrengen of verwijderen van voorzieningen ter regeling van het verkeer, indien de maatregelen leiden tot een beperking of uitbreiding van het aantal categorieën weggebruikers dat van een weg of weggedeelte gebruik kan maken, moet een verkeersbesluit worden genomen op grond van het bepaalde in artikel 15, tweede lid, van de Wegenverkeerswet 1994.

Overwegende

Dat het ontwerp verkeersbesluit van 09-07-2021 tot en met 20-08-2021 ter inzage heeft gelegen, op dit ontwerp zijn zienswijze ingediend dat de zienswijze zich als volgt laten omschrijven:

- Drukker worden van de Boomgaardweg;

- Fietspad Plan Trambaan;

- Vrachtverkeer;

- Aansluiting Hoefplein/Trambaan;

- Milieu;

- Planschade;

- Omrijden.

Overwegende dat:

Ten aanzien van het drukker worden van de Boomgaardweg:

- de Boomgaardweg in het verleden is ontworpen en aangelegd ten behoeve van de verdere ontwikkeling van Nieuwe Niedrop/Winkel;

- in afwachting van de uitvoering van die ontwikkeling de Boomgaardweg is ingericht als gebiedsontsluitingsweg;

- de Boomgaardweg beter als erftoegangsweg kan worden ingericht;

- daartoe de komende jaren een aanpassing van de Boomgaardweg, inclusief de brug richting Trambaan, uitgevoerd zal worden.

Ten aanzien van de zienswijzen over het fietspad Plan Trambaan:

- de ingediende zienswijzen niet gedeeld worden;

- het fietspad juist ontworpen is als veilig alternatief van de Boomgaardweg;

- de inrichting van het fietspad ter plaatse van de kruisingen, gelet op de binnengekomen zienswijzen, nader beschouwd zal worden;

- we begrip hebben voor het gevoel van subjectieve onveiligheid;

- we de meldingen over het gevoel van onveiligheid opnemen in het Verkeersveiligheidsplan.

Ten aanzien van de zienswijzen over het omleiden van vrachtverkeer naar het bedrijventerrein Winkelerzand:

- de bewegwijzering wordt in samenwerking met de provincie Noord-Holland aangepast, zodat de route van en naar het bedrijventerrein Winkelerzand via de hoofdinfrastructuur zal lopen.

Ten aanzien van milieu:

- op grond van het verkeersonderzoek van Sweco verwachten wij geen onevenredig meer (vracht)verkeer op de Dorpsstraat en (Nieuwe Niedorp) en Oosterweg;

- wij delen de zienswijze en brengen het aantal parkeerplaatsen voor elektrische voertuigen met 50% terug, naar vier.

Ten aanzien van planschade:

- er geen verandering is in de planologische situatie en dat er daarom geen basis is voor planschade.

Ten aanzien van omrijden:

- de route om het winkelcentrum heen blijft voor alle verkeer toegankelijk.

Uit het oogpunt van het verzekeren van de veiligheid op de weg, het beschermen van de weggebruikers en passagiers en het voorkomen of beperken van door het verkeer veroorzaakte overlast, hinder of schade is het gewenst om:

- Bord B6 te verwijderen op de kruising Trambaan/’t Hoefje;

- Het noordelijkste deel van de weg ’t Hoefje in te richten als (brom)fietspad, doormiddel van bord 12a, en hier bord B6 en haaientanden plaatsen, zodat (brom)fietsers voorrang moeten geven aan verkeer op de Trambaan richting Nieuwe Niedorperweg of visa versa;

- De voetgangersoversteekplaatsen rondom het parkeerterrein en winkelcentrum het Winkelhart verwijderen;

- De kruispunten op de Trambaan in te richten als gelijkwaardige kruispunten, zoals gebruikelijk in een 30 km zone;

- Vier algemene gehandicaptenparkeerplaatsen instellen op het parkeerterrein van het winkelcentrum het Winkelhart, doormiddel van het plaatsen van bord E6 bij de vier parkeerplaatsen;

- Vier parkeerplaatsen reserveren voor het opladen van elektrische voertuigen, doormiddel van het plaatsen van bord E4 met onderborden OB19 en OB504 op vier locaties tussen twee parkeerplaatsen.

Met het bovenstaande wordt beoogd dat de weg ’t Hoefje geen doorgang meer heeft voor gemotoriseerd verkeer richting de Nieuwe Niedorperweg. Daarnaast wordt beoogd dat fietsers voorrang verlenen wanneer zij vanaf ’t Hoefje de Trambaan of Nieuwe Niedorperweg willen betreden. Met het verwijderen van de voetgangersoversteekplaatsen wordt beoogd dat het gebied rondom het parkeerterrein en het winkelcentrum Het Winkelhart meer een verblijfsgebied wordt en dat voetgangers op ieder gewenste locatie in dit gebied kunnen oversteken. Daarnaast worden de kruispunten ingericht als gelijkwaardige kruispunten, zoals gebruikelijk is in 30 km zones. Door het aanwijzen van vier openbare gehandicaptenparkeerplaatsen wordt er beoogd dat minder valide goed kunnen parkeren nabij de ingangen van het winkelcentrum. Door het reserveren van acht parkeerplaatsen voor het laden van elektrische voertuigen wordt beoogd dat er acht elektrische voertuigen kunnen opladen op deze locaties.

Belangenafweging

Overeenkomstig artikel 23 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer is het openbaar lichaam dat het beheer heeft over de weg gehoord.

Advies politie

Overeenkomstig artikel 24 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer is er op 24 juni 2021 overleg geweest met de gemandateerde van de politiechef, eenheid Noord-Holland, en deze kan instemmen met bovengenoemde maatregel.

Awb-procedure

Er heeft een ontwerpbesluit ter inzage gelegen. Daarop zijn 12 zienswijzen ingediend. Naar aanleiding van de zienswijzen zijn de volgende zaken ten opzichte van het ontwerp verkeersbesluit gewijzigd:

- Het totale aantal parkeerplaatsen voor elektrische voertuigen is teruggebracht naar vier, in plaats van acht.

Besluit

Op grond van vorenstaande overwegingen besluiten burgemeester en wethouders het gebied rondom het winkelcentrum Het Winkelhart opnieuw in te richten doormiddel van het afsluiten van de doorgang van ’t Hoefje naar de Nieuwe Niedorperweg voor gemotoriseerd verkeer, het verwijderen van de voetgangersoversteekplaatsen rondom het Winkelhart, het instellen van een voorrangssituatie op de kruising Trambaan/’t Hoefje voor fietsers, het instellen van vier algemene gehandicaptenparkeerplaatsen rondom winkelcentrum het Winkelhart en het aanwijzen van vier parkeerplaatsen voor het laden van elektrische voertuigen.

Burgemeester en wethouders van Hollands Kroon