IMG 7876aa BorderMaker

Gebedsdiensten

De komende vier weken zal er elke donderdag om 19:30 een gebedsdienst worden gehouden voor ieder die wil bidden voor de situatie in en rondom Oekraïne. Komende donderdag (17 maart) is dat in de Fenixkerk. Volgende week 24 maart in de Lucaskerk, over die dienst, zie hieronder. Op donderdag 31 maart is er een dienst in de Doopsgezinde Kerk, Dorpsstraat 149, Nieuwe Niedorp, voorganger ds Waldemar Epp. Tenslotte op 7 april in de RK Martinuskerk, Rijdersstraat 107, ’t Veld met diaken Toon Jorink als voorganger. De diensten worden dus in interkerkelijk verband georganiseerd, maar we gaan het wel allemaal op onze eigen manier doen. Ds Omta, die a.s. donderdag de aftrap geeft, heeft aangegeven dat hij een eenvoudige, rustige en laagdrempelige start wil maken.

‘Inclusieve’ gebedsdienst op 24 maart in de Lucaskerk

Laagdrempelig is ook de dienst in de Lucaskerk. Wat mij betreft zal er zelfs helemaal geen drempel zijn. Vandaar ook het woord inclusief. Daarmee bedoel ik dat iedereen, die, op welke manier ook, mee wil bidden, welkom is. Of dat nu op christelijke wijze is, zoals we dat in de kerk gewend zijn, op joodse wijze, op islamitische, hindoeïstische, of boeddhistische wijze. Het kan ook zijn dat u zich met geen van deze godsdiensten verbonden voelt, maar voor uzelf het woord ‘spiritueel’ gebruikt. Misschien dat u het woord ‘geloven’ op geen van de hierboven beschreven manieren op uzelf van toepassing acht, maar zich wel voor kunt stellen dat het zinvol is om positieve gedachten naar het universum te sturen. Of misschien vindt u het gewoon fijn om samen te zijn met mensen die net zoals u vrede willen. Zoals ik het vorige week formuleerde in een Facebookbericht in de groep ‘Winkel en omstreken’: 'Inclusief' wil zeggen: voor gelovigen, niet-gelovigen en anders-gelovigen (mensen die zich tot een andere religie rekenen dan de christelijke).

En graag nodig ik mensen die aan deze bijeenkomst een bijdrage willen leveren uit om contact met mij op te nemen (gegevens, zie bovenaan de pagina). Dat kan door een lied te zingen, door iets instrumentaals, maar ook door een gedicht voor te dragen of een gebed uit te spreken. Het enige is dat de dienst niet te lang moet gaan duren. Wat mij betreft is 20 minuten prima, maar als er veel mensen een bijdrage willen leveren, kunnen we het ook optrekken tot drie kwartier. En uiteraard moet uw bedrage een positieve insteek hebben t.a.v. van de vrede aldaar.

Een voorbeeld van inclusief bidden

Rond de eeuwwisseling was ik predikant in Beverwijk, waar ik ook lid was van de Raad van Kerken aldaar. Als leden van deze raad hebben we een keer het vrijdaggebed bezocht in een moskee. Toen de mannen gingen bidden in de voor moslims kenmerkende houding (geknield en met het hoofd naar de grond) nam ook ik deze houding aan en bad met hen mee, wat een bijzondere ervaring was, zowel voor mezelf alsook voor hen. Nu is het zo dat als christenen bidden, zij dat doen in de naam van Jezus, en zo deed ik dat ook daar. Ik heb dat naderhand ook uitgelegd, en zij begrepen het, en het gaf een bijzondere verbroedering, ondanks de aanmerkelijke verschillen die er zijn tussen christendom en islam. Zo kan het wat mij betreft in deze dienst ook. Als iemand een gebedshouding wil aannemen die in de kerk ongebruikelijk is, voel u vrij. Als u een gebed wilt uitspreken uit een andere traditie, voel u vrij; ik bid mee in Jezus’ naam. En als er iets gezegd wordt waarin ik niet mee kan, dan haak ik innerlijk gewoon even af.

Verbonden zijn

Het gevoel van verbijstering vanwege de Russische agressie is ook in Winkel en omstreken breed aanwezig. Als kerk hebben we een plaats om samen te komen. Het is fijn om die plaats te delen om ons samen verbonden te kunnen voelen.

Jan Andries de Boer