Ruim 25 jaar geleden werd de eerste koolrit gereden vanuit de omgeving Kolhorn / Wieringerwaard.
Wilco Hopman uit Nieuwe Niedorp is een vaste vervoerder in de koolperiode. Om eens te zien wat er bij een ritje kool rijden komt kijken, is ondergetekende ingestapt en heeft alle facetten van dit soort transport mogen mee beleven. Op maandagmorgen werd er gestart vanuit het pand op het Winkelerzand in Winkel, waar het hele wagenpark binnen kan staan.
Voordat het rijden van de kool kon beginnen, werd er eerst een rit met lege kuubskisten gereden van De Stolpen naar Dirkshorn.
Vervolgens werden er lege koolkratten opgehaald bij de grootste spitskoolkweker van Europa, maar dit ging niet echt op een zeer soepele manier, want op dat moment kwam de regen met bakken naar beneden en moest het werk toch doorgaan, maar Wilco is in de loop der jaren wel wat gewend geraakt, dus werden de zeilen snel open getrokken en kon het laden beginnen.
Door zijn lange ervaring in het kooltransport heeft hij leuke contacten opgedaan en is er tussen hem en de klanten een goede band ontstaan.
Na het laden, werd er weer even een stukje gereden, dit keer naar Kolhorn, waar de rij-ervaring van Wilco naar voren kwam, want bij aankomst bij de losplaats, wist hij in één keer de grote truck achteruit te zetten op een smal pad.
Ook hier stapte hij zelf weer op de heftruck, om de wagen in een sneltreinvaart te lossen.
Nu kon er begonnen worden met het laden van de kratten kool, die al keurig klaar stonden.
Er zijn vele voordelen aan het vervoeren van kool per vrachtwagen, zoals bijvoorbeeld; De grote hoeveelheid is veel sneller op de plaats van bestemming en ook blijven de wegen schoner, omdat de tractoren op het land blijven en de truck op een schoon gedeelte aan het laden is.
De kool die geladen was, werd naar Bovenkarspel gebracht, waar het een tijdje in koude koelcellen zal worden opgeslagen, tot dat deze verder verwerkt zullen worden.
De vrachtwagens van Hopman Transport worden niet alleen gebruikt voor koolvervoer, maar door het slimme afzetsysteem bij de bakwagen en de aanhangwagen, kan er een gesloten bak, of een schuifzeilenbak worden ingezet voor verschillende soorten transport.
Het bedrijf heeft een brede ervaring op transportgebied, van een verhuizing tot het vervoer van bollen of hout. Maar in principe is alles te vervoeren. Door de samenwerking met andere transportbedrijven en de flexibiliteit van Hopman Transport, rijden de auto’s bijna nooit leeg door Nederland. Na een dikke ochtend rijden, kwamen wij weer terug in Winkel, waar ondergetekende is uitgestapt en Wilco nog twee rondjes kool ging rijden.
Wilco bedankt voor deze leuke en leerzame rit.