Je redden in het verkeer gebeurt bij de kleuters nog in de klas en in de schoolomgeving.
Wij zijn een school met een duidelijk pedagogisch klimaat, waarbinnen kinderen, ouders en leerkrachten zich kwetsbaar en eerlijk kunnen opstellen. De gedragsverwachtingen worden samen met de kinderen gemaakt en zijn positief geformuleerd. Hiermee creëren we een veilige school waarin door projecten en festiviteiten de verbondenheid en saamhorigheid wordt onderhouden. We vinden het belangrijk dat kinderen door de jaren heen steeds zelfredzamer en zelfstandiger worden
In groep 7 gaan ze de moeilijke of gevaarlijke plekken met de fiets opzoeken.
Ze verantwoordelijkheid gaan nemen voor zichzelf, de andere mensen op school en hun omgeving. Bij dit alles worden ze begeleid en ondersteund door de leerkrachten én door hun ouders, via goede wederzijdse communicatie.
Leidend hierbij is:
• dat elk kind zichzelf kán en wíl zijn
• dat elk kind gezien, gehoord en gekend wordt
• dat voor iedereen de school veilig is
We zijn een school waar een vast dagritme zorgt voor structuur en duidelijkheid, waar in een verzorgde, uitdagende omgeving een gevarieerd didactisch aanbod wordt gegeven. De ontwikkeling en onderwijsbehoeftes van de kinderen staan centraal
Op de schoolzolder kunnen kinderen die wat meer aankunnen hun tanden in moeilijke vraagstukken zetten.
In de verschillende leerlijnen die in één groep (kunnen) worden aangeboden. We houden niet alleen rekening met het niveau van ieder kind, maar ook met de verschillende intelligenties, die een mens kent. Ook bieden we ruimte voor het onderzoekend en ontdekkend leren
In groep 4 hebben ze eerst bedacht wat ze al weten over het menselijk lichaam –de groene kaartjes- en wat ze nog willen onderzoeken – de rode kaartjes- en daar dan mee te oefenen.
Om de snel veranderende maatschappij (b.v het gebruik van social media en allerlei beroepen die nu nog niet eens bestaan) het hoofd te kunnen bieden. Dit alles wordt kort en bondig maar nauwkeurig geregistreerd.
Leidend hierbij is:
• dat de leerkrachten rekening houden met verschillende niveaus en talenten
• dat kinderen de mogelijkheid hebben om eigen onderzoeksvragen te stellen en uit te zoeken
• dat het leerstofaanbod passend is bij de ontwikkeling van ieder individueel kind
In het interpersoonlijke contact – wij en onze omgeving- staan de kinderen en hun ouders op de eerste plaats: we zijn er tenslotte samen voor een optimale begeleiding van de kinderen. We doen ook graag een beroep op de talenten van ouders als een thema zich daarvoor leent . Daarnaast willen we samenwerken met instellingen als GGZ, GGD en Parlan, maar ook met de logopedie en fysiotherapie. Voor het rijke aanbod hebben we contact met culturele instellingen (b.v. allerlei musea, Triade, Broekerveiling, Vlindertuin) en met bedrijven (b.v. Huisvuilcentrale en Tata Steel). We willen een school zijn, waarmee bedrijven uit de buurt graag contact blijven houden.
Leidend hierbij is:
• de begeleiding en passende zorg voor elk kind
• de relatie met de ouders: samen staan we voor een gezonde ontwikkeling van de kinderen
• het contact met instellingen en bedrijven om de kinderen een rijk aanbod aan te bieden.
We streven ernaar dat kinderen aan het einde van hun basisschoolperiode zichzelf durven te zijn, omdat ze zich niet alleen bewust zijn van hun talenten, maar ook van hun grenzen, met andere woorden dat ze een goed zelfbeeld hebben. Dat ze niet alleen goed kunnen samenwerken, maar ook zelfstandig een taak kunnen volbrengen. Dat ze beschikken over parate kennis, maar ook weten waar ze betrouwbare kennis kunnen halen, waarbij ze mediawijs te werk gaan. Dat ze nieuwsgierig en onderzoekend zijn en oplossingsgericht kunnen denken. Dat ze niet alleen goed voor zichzelf zorgen, maar ook voor de ander en de wereld om hen heen.
Leidend hierbij is:
• dat elk kind zelfverzekerd goede keuzes kan maken omdat het “goed in z’n vel zit” en zich bewust is van haar talenten en grenzen
• dat elk kind zichzelf kan redden in de nieuwe wereld van het VO en in de maatschappij
• dat we het kind en zijn ouder(s) helpen bij de verwijzing naar het VO Voor voorbeelden wat kinderen dan doen en hoe leerkrachten daarvoor zorgen verwijzen we u naar de site www.obsdemient.nl -> rode button de Mient -> Visie en missie
OBS De Mient
De Meet 1
1733 AZ Nieuwe Niedorp
0226-767008